Kassor och checkout på e-handelssajter

Oavsett vad man handlar online så kommer man till en punkt då man behöver checka ut eller betala för sina varor. Även om man väljer att betala via faktura kommer man till en kassa där man får bekräfta sin beställning. Kassasystemen i olika e-handlar kan se ut och fungera på lite olika sätt. För den som driver e-handeln är ett bra kassasystem dock guld värt. Om man inte har ett sådant blir det svårt att hålla koll på transaktionerna och på sin lagerstatus.

Välja rätt kassasystem

Med sitoos kassasystem får man ett system som verkligen fungerar, även om man bedriver en e-handel. Precis som i en vanlig butik behöver innehavaren eller personalen registrera varorna som säljs eller köps in för att veta hur stort lagret är, hur mycket pengar som finns i företaget och mycket annat. Med ett enkelt och pålitligt kassasystem med många funktioner underlättas arbetet rejält.

Om det är så att man bara ska starta upp en liten webbshop behöver man i regel inga större kassasystem men efterhand som e-handeln expanderar allt mer behöver man också utöka funktionerna i kassan.

Håll koll på lager och transaktioner

Ett bra kassasystem behövs inte bara för att kunden ska kunna checka ut sin order. Det är också till stor hjälp för den som har ansvar för e-handeln. Driver man en webbshop behöver man ha koll på hur många produkter man har i lager, och att varje dag gå och räkna lagret är tidskrävande och jobbigt. Det kan då vara bättre att ha ett kassasystem som håller koll på lagersaldot. När en kund köper en eller flera varor som man lagt in i kassans register räknas de automatiskt bort från saldot på lagret. Det gör att man som innehavare av e-handeln snabbt kan beställa mer av en produkt när lagret börjar minska. På så sätt minimeras risken för att kunden ska behöva vänta på inkommande leveranser. Om det är någon som beställer en stor mängd produkter på en gång kan dock systemet ha lite svårt att hänga med. Det är också viktigt att man kontrollräknar och inventerar lagret lite då och då. Det kan ske missar i tekniken och om kunder skickar tillbaka varor kanske de inte läggs in där de bör vara i systemet.

Kundens förutsättningar

När kunden kommer till kassan efter att ha handlat i en e-handel ska det gå fort att komma vidare. Ofta handlar man online för att varorna inte finns i en fysisk affär, eller för att det helt enkelt går snabbare. Då är det en stor fördel om kassasystemet låter kunden handla utan att denne måste registrera sig på sajten. Registrering bör helt enkelt vara valfritt.

Det är också viktigt att se till att kassasystemet fungerar för de kunder som använder sig av mobila enheter med mindre skärm. Knapparna bör vara tydliga och det ska fungera bra att navigera sig runt. Kunden måste också ha en god överblick över sin order. Det ska inte finnas några oklarheter till vad kunden köper, vad det kostar eller kring hur man använder rabattkoder.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: