Mobiloptimerade hemsidor lockar fler kunder
E-handeln tog fart på allvar på 1990-talet i och med internets intåg. E-handel har dock funnits längre, då i form av postorderföretag med enkla hemsidor som uppmanade kunderna att beställa varor via telefon, något som i dag inte räknas som e-handel. Utvecklingen av e-handel har dock fort gått framåt, på endast 30 år har det bildats butikskedjor utan fysiska butiker, som endast sköter handeln via nätet.
En fungerande e-handel kräver en modern hemsida som är optimerad att fungera på alla plattformar och stödjer ett stort antal betalningssystem. Allt fler personer handlar via mobilen och ett stort antal fysiska butiker kompletterar sin försäljning med erbjudanden som endast finns butikskedjans app. Detta kräver att företaget har en mobilanpassad hemsida. Med mobilanpassade hemsidor menas hemsidor där layouten är anpassad för att läsas via mobilen. En bra mobilanpassad hemsida ska vara enkel att navigera och handla från, texten ska ha rätt storlek, typsnitt och färg för att enkelt kunna läsas på en liten skärm och bilderna ska kunna visas i rätt storlek på mobilen. En användarvänlig hemsida ger potentiella kunder ett positivt intryck av företaget vilket lockar dem, både till att komma tillbaka, men också att berätta om företaget för släkt, vänner och bekanta.
Ta hjälp utifrån för att mobiloptimera din hemsida
Sedan 2017 har Google haft en mobile first-policy, vilket innebär att algoritmen i första hand letar upp mobilanpassade hemsidor när en sökning görs. För att se om en hemsida är mobilanpassad kan man testa den med en kontrollgrupp som får betygsätta hur lätt sidan var att använda via mobilen. Att ha en mobilanpassad sida är därmed en förutsättning för att kunden överhuvudtaget ska hitta till hemsidan via Google. Eftersom allt fler kunder shoppar via mobilen lönar det sig för butiken att investera i en mobiloptimerad hemsida. En butik som inte hänger med i den tekniska utvecklingen riskerar att gå miste om lojala kunder eftersom de väljer en konkurrent istället.
Som e-handlare behöver du inte kunna sköta den tekniska delen själv, de allra flesta handlare anlitar ett IT-företag för att sköta hemsidan. IT-företaget Avensia erbjuder moderna e-handelslösningar som passar de flesta e-butiker. Avensia har arbetat med ett flertal stora handlare och erbjuder förutom en modern e-handelsplattform även teknisk support så att handlarna kan fokusera på att öka sin försäljning.
Håll dig uppdaterad om den senaste tekniken
Teknologin går framåt hela tiden och som e-handlare är det viktigt att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken så att företaget alltid ligger i framkant på marknaden, läs mer om innovationer i e-handeln, till exempel genom att läsa branschtidningar om e-handel. Artikeln från Resume handlar till exempel om eventet Mertech, som bland annat gästades av representanter från olika företag som talade om sina strategier för att öka e-handelstrafiken. Några metoder som avhandlades under eventet var present bias, en psykologisk övertalningsteknik som lockar kunderna med snabb leverans och information om att varan finns i närliggande butiker. Hett inte minst med tanke på miljömässigt hållbarhetstänk.